Sajtó ...... Press
Only Hungarian language



Kompozíció imasállal és sakterkéssel

Féner Tamás jelképerdeje



"Jelképek erdején át": Charles Baudelaire: Kapcsolatok c. versének részletét idézi Féner Tamás mikrokiállítása a 2B galériában.

Autodidakta volt, rajzi életműve mégis egységes. 300 rajzáról, kevés festményéről és szobráról tudunk. A Szocialista Képzőművészetek Csoportja egyik alapítójaként tematikájában a szocialista művészcsoporthoz kapcsolódott, stílusa mégis összetéveszthetetlenül egyéni. Életéről nincs sok adat, az Orczy úton lakott, az Egyesült Izzó tisztviselője és a béke éveiben Bécsben és Újpesten kézilabdakapus volt. Irodalmi érdekesség, hogy a nagykanizsai magyar zsidóból osztrák íróvá vált Arthur Schnitzlerrel rokonok. Az 1934-ben alakult Szocialista Képzőművészetek Csoportjának kiállításain rendszeresen részt vett, rajziskolájukban oktatott, elvtársait azonban túlszárnyalta. Finnországban állított ki 1938-ban, az OMIKE kiállításokon viszont csak egyszer szerepelt.A művész értelmezésében a rituális konstruktivizmus szentélyébe nyerünk bepillantást. Kétségtelen, az itt kiállított képek nem valóságot ábrázoló szocio- vagy dokumentumfotók, az emberi sors rajtuk op-art mintázatú rejtvény vagy rejtély. Mégis empatikusak fotográfiák ezek, a konstruktívra hangszerelt, geometriára alapozott spirálrugóként feszülő csendéleteknek ereje van és történetet mesélnek visszatérő motívumokkal, melyek eredeti kontextusukból kirepítve önálló életet élnek. A zsidó kultúra szakrális tárgyai, mint az imasál és macesz a művész most bemutatott fotóin is felbukkannak.

A kis tárlat öt témát boncolgat, köztük hal-fej csendélete célzott hommage, Moholy-Nagy előtt tiszteleg.


Hommage á Moholy Nagy

"Szigorú, kissé kassákos verseket kéne talán köréje írni, a hal meghal, a rugók kipattannak.. A konstruktivisták szelleme, elsősorban Moholy-Nagyé, itt lebeg e fotográfiák felett, a gyönyörű parafrázisoktól függetlenül is, amik Moholy-Nagy apró halfejekből fehér tányérra kirakott konstrukcióját fogalmazzák újra" - ragadta meg Parti Nagy Lajos kiállítás-megnyitójában e fényképek lényegét.

"Templom a természet", Baudelaire szerint, de Féner Tamás képein templom a tárgy is, élő oszlopai nála is szavakat mormolva összesúgnak.

Forgatható, mormolható, boncolgatható, újrahajtogatott op-art montázs képek, avagy gondolatok, meghökkentően különös kompozíciók ezek. Tárgyfotón túlmutató tárgyfotók. A képek (néző)képek: mely rugóra jár az agyunk? Nincs módszertani gondolatom az ikonográfiai értelmezéshez. Inkább Parti Nagytól citálnék: "Ott a képben a néző, nézi a hagyott nyomokat, bolyong a képekben, bolyong jelképek erdején át."



Fehér tányéron-fekete háttérrel, fekete tányéron fehér háttérrel halfejekből komponált csendéletek láthatóak. A hagyományok jelképerdeje, zsidó és keresztény szimbólumoktól tarkállik. Feltámadás allegóriák és IKEA keksz ( macesz-metamorfózis), fém alkatrészek és szerves anyagok halmozódnak, közben mindennek a színe a visszája, egyszerűen és fekete-fehéren, mintha mindegy lenne, hogy ez vasszöcske vagy pörgettyű (bocs, egy képcímből merítettem). A lényeg, hogy átlós, de az se baj, ha párhuzamos a szerves és szervetlen, világi és profán renddé komponált zűrzavarában, lásd a spirálrugóba szorult hal, tojás, az öntvény és macesz találkozását.


Resurrectio - Feltámadás

Alice Tükörországának szigorúan komponált, festett és törött üveg(tükör)csíkjai hasonlítanak az összehajtott imasál mintázatához. Tálesz és (talán) rabruha párhuzamosan és merőlegesen keresztezett csíkjai, fémcsövekkel és spirálrugókkal rendeződnek egybe. A te felsőruhádnak négy szegletére, a melyet felülre öltesz, bojtokat csinálj magadnak - hívta fel Mózes is (nemcsak) a kompozíciós rendre a figyelmet. A művész nagypapájának imasálján gondosan elhelyezett sakterkés fekszik. Hozzá felirat: Hoc longa morti ferrum. Ilyen hosszú a halál vasa.

Egymásra vetített portrékból előbukkanó egyetlen arc (egyetlen tekintet a képek sodrában).

A gázkonvektor metamorfózisában az árnyékok egy fém-pászka árnyjátékává, emlék-jelképpé lendülnek át.

A képeken nincs ember, térben és időben távol van, de jelenléte erős. A távollévő bolyong: csak a néptelen utcán visszhangozó lépteket hallani. Relikviaként sűrűsödik a finoman komponált ikonfalakon. A rugó szorításában fekvő haltest a feltámadó Jézus, és az imasál hajtogatásában most is ott van a viselője és az imája.

( 2B Galéria, 1092. Bp., Ráday utca 47. Jelképek erdején át / Féner Tamás kiállítása, kurátor: Jerger Krisztina, a kiállítás 2017. 04. 07-ig tekinthető meg)

Szarka Zsuzsanna
2017. 03. 23.